Viaplay och Svenska Fotbollförbundet (SvFF) har överenskommit ett fyraårigt partnerskap som gör Viaplay till den exklusiva hemvisten för ett brett utbud av populära fotbollsrättigheter i Sverige. Från 2025 visar Viaplay cirka 800 direktsända matcher med damlandslaget, från Svenska cupen, och med ungdomslandslag i fotboll och futsallandslag för damer och herrar. Viaplay startade nyligen bevakningen av OBOS Damallsvenskan, Sveriges högsta damfotbollsdivision, och sänder minst 60 matcher med Sveriges herrlandslag i fotboll med start i höst. Viaplay erbjuder också FIFA Dam-VM 2023.

Sweden women s team Photo Simon Hastegård Bildbyrån

Avtalet inkluderar Sveriges samtliga kvalmatcher för UEFA Dam-EM och FIFA Dam-VM, tillsammans med internationella träningsmatcher. Supportrar kan även se varje omgång av Svenska cupen för herrar och damer; samtliga landslagsmatcher med damernas U-23-, U-19- och U-17-lag, och herrarnas U-21-, U-19- och U-17-lag; och alla Sveriges kvalmatcher till FIFA futsal-VM, UEFA futsal-EM, UEFA damfutsal-EM och internationella futsal-träningsmatcher.

Viaplays omfattande bevakning inkluderar studios, höjdpunkter och program i världsklass. Utvalda matcher direktsänds på TV6.

Anders Jensen, VD och koncernchef, NENT Group: “Viaplay är nu hemvisten för svenska landslagen i fotboll. Supportrar kan följa både det framgångsrika damlandslaget och den nya herrgenerationen av supertalanger på vår streamingplattform i världsklass. Svenska cupen – med 7 olika vinnare under de senaste 10 upplagorna för herrar – lägger till många spännande matcher med landets största klubbar. Detta är ett fantastiskt tillägg till vår internationella rättighetsportfölj, och vi är glada över att samarbeta med SvFF för att föra Sverige närmare sina favoritstjärnor.”

Håkan Sjöstrand, SvFF Generalsekreterare: “Vi är väldigt glada över att nå detta avtal med Viaplay, som starkt bekräftar det ökande intresset för vårt damlandslag – och så klart för damfotboll generellt. Vi ser stora fördelar och möjligheter i att samla all bevakning av våra landslag, och Svenska cupen, på en så distingerad plattform som Viaplay – vilket blir fallet från 2025 och framåt.”

I Sverige visar Viaplay också direktsänd fotboll från Premier League, Bundesliga, UEFA Europa League och UEFA Europa Conference League, Europas ledande damfotbollsligor, EFL Championship och FA Cup, Eredivisie, Superliga, Scottish Premiership, CAF Champions League, Copa América med mera.

I mars föreslog NENT Group att byta varumärke till Viaplay Group, villkorat godkännande på årsstämman den 18 maj.

Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group)s streamingtjänst Viaplay finns i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Island, Estland, Lettland, Litauen, Polen, USA och Nederländerna. Viaplay lanseras i Storbritannien under 2022, med lansering i Kanada, Tyskland, Österrike och Schweiz till slutet av 2023. Vi driver streamingtjänster, TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag där vårt syfte är att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Med huvudkontor i Stockholm och ett globalt perspektiv, är NENT Group noterat på Nasdaq Stockholm (‘NENT B’). NENT Group har föreslagit varumärkesbyte till Viaplay Group, villkorat godkännande på bolagsstämman den 18 maj.

Leave a Reply