Aftonbladet fortsätter den strategiska satsningen på liverättigheter. Nu är det klart att OBOS Damallsvenskan under kommande tre år sänds exklusivt på Aftonbladet. ”Vi fortsätter vår strategiska resa med mer livesport på Sportbladet. Att göra det tillsammans med OBOS Damallsvenskan känns helt rätt såväl varumärkesmässigt som att jobba med högsta ligan inom svensk fotboll” säger Katarina Koritz, affärschef för Sportbladet.

Från och med i år har Sportbladet förvärvat rättigheterna till samtliga 132 matcher i OBOS Damallsvenskan. Matcherna kommer finnas tillgängliga via nya tjänsten Sportbladet Play. Foto: Avdo Bilkanovic/Bildbyrån

Den 3 april är det premiär i OBOS Damallsvenskan och från och med i år har Sportbladet förvärvat rättigheterna till samtliga 132 matcher. Förvärvet innebär att Sportbladet tar ett avgörande steg för att stärka positionen inom liverättigheter. Bland de rättighetssatsningar som Sportbladet gjort de senaste månaderna märks Elitserien i Bandy, spanska Copa del Rey, klubblags-VM i herrfotboll samt friidrottsgalan där Armand Duplantis slog världsrekord. 

– Att Sportbladet får möjlighet att sända damernas högsta serie i fotboll, en liga med både världsspelare, svenska landslagsspelare och en lång rad unga talanger, känns fantastiskt. Det är en satsning på idrott i högsta klass och ett tydligt styrkebesked till Sportbladets och Aftonbladets läsare, säger Patric Hamsch, chef på Sportbladet.

– Vilka möjligheter det skapar att Nordens största mediehus blir partner till OBOS Damallsvenskan. Som en av landets starkaste ligor får vi en helt ny plattform att möta det ökande intresset och bli tillgänglig för än fler, säger Annika Grälls, ordförande i Elitfotboll Dam.

På Sportbladet kommer matcherna i OBOS Damallsvenskan att finnas tillgängliga via nya tjänsten Sportbladet Play – live såväl som i efterhand. Engagemanget kring ligan har ökat markant de senaste åren och det är också den liga som ökar allra mest i den yngre målgruppen.

– Damallsvenskan och Sportbladet är en perfekt matchning. Förutom att vi får sända fantastiska matcher är det också ett steg för att markera vår närvaro runt om i landet, samtidigt som vi hittar nya intäkter och utvecklar affären med en produkt som ligger så nära vår ordinarie journalistiska bevakning, säger Katarina Koritz.

– OBOS Damallsvenskan får genom det här samarbetet en fantastisk kanal för att nå ut i hela landet. Vi hoppas att spridningen får fler att upptäcka den höga kvalitet vi har i ligan och att detta lockar fler till arenorna för att se damfotboll live, säger Tomas Hoszek, generaldirektör för Elitfotboll Dam.

Avtalet ger Aftonbladet den exklusiva licensen för audio-visuell täckning av OBOS Damallsvenskans samtliga matcher under tre år, live såväl som i efterhand, från 2020 till och med 2022. 

Leave a Reply